Scientology is een nieuwe religie. In feite is het de enige belangrijke religie die in de 20e eeuw is ontstaan en in slechts 60 jaar is Scientology gegroeid van haar Amerikaanse oorsprong en over de hele wereld wortel te schieten – met nieuwe kerken die op een routinematige en regelmatige basis worden geopend. Professor Per-Arne Berglie vergelijkt in dit artikel uit 1996, Scientology met religies van de Oost en van het Westen. Dr. Berglie wijst erop dat elke religieuze traditie op aarde ooit als nieuw werd beschouwd, wat suggereert dat het verschil tussen nieuwe religies en oudere misschien gewoon een kwestie is van tijd en sociale acceptatie. Hij onderzoekt vele dimensies van de religieuze aard van Scientology – bijvoorbeeld de aard van auditing en training, bewust zijn van een Opperwezen, een rijke theologie en pad naar verlossing, ethische en morele leerstellingen, kerkelijke structuren en individuele kerken zelf. Dr. Berglie concludeert dat terwijl er “grote overeenkomsten met oosterse religie bestaat, in zaken met betrekking tot het gezichtspunt van de menselijke aard en de samenstelling van leer”, uiteindelijk “de organisatie en religieuze diensten meer doen denken aan het Westen en het christendom.” “Bovendien” en meer ter zake, “komt Scientology geheel over als een religie en het is daarom natuurlijk om te zeggen dat ze, in een samenleving die religieuze vrijheid heeft, voorzien moet worden van de faciliteiten om in de behoefte van haar aanhangers en leden van het religieuze geloof te voorzien.” Sterker nog, de religieuze diensten die in Scientology Kerken geleverd worden zijn onmisbaar voor de spirituele vooruitgang van hun parochianen, en zijn bezoekers van de kerk altijd welkom.
Dr. Per-Arne Berglie is hoogleraar in de geschiedenis van religie bij het Departement van etnologie, vergelijkende religie en geslachtsstudies aan de Universiteit van Stockholm (Zweden). Zijn belangstelling gaat uit naar onderzoek van het boeddhisme en volksreligie in Zuidoost-Azië en hij heeft uitvoerig gepubliceerd over deze onderwerpen in het Zweeds en Engels, waaronder Gudarna stiger ned: Rituell besatthet ontvangs sherpas och tibetaner (De Goden dalen neer: Rituele obsessie van Sherpas en Tibetanen, 1983).
Scientology, Sociale Wetenschappen en de Definitie van Religie
door James A.Beckford, hoogleraar in de Sociologie, Universiteit van Warwick, Engeland
Sociale Verandering en Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
De Scientology Kerk
door Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Universiteit van Helsinki, Finland
Een Vergelijking van Scientology met Andere Religies
door Fumio Sawada, Achtste sleutelbewaarder van Yu-itsu Shinto, de oudste religie in Japan: Voorzitter, Ahlut-Bait Centrum
De Religieuze Aard van Scientology
door Geoffrey Parrinder, Ph.D., Emeritus Professor vergelijkende religiestudies, Universiteit van Londen
Religieuze Filosofie, Religie en Kerk
door G.C. Oosthuizen, hoogleraar in de Wetenschap van Religie, Universiteit van Durban-Westville, Natal,
Scientology: Een Nieuwe Religie
door M. Darrol Bryant, Departement van Religieuze Studies, Renison College, Universiteit van Waterloo, Ontario, Canada
Afvalligen en Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Scientology: Een Analyse en Vergelijking van haar Religieuze Systemen en Doctrines
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
De Betrouwbaarheid van Getuigenissen van Apostaten over Nieuwe Religieuze Bewegingen
door Lonnie D. Kliever, Ph.D., Hoogleraar godsdienstwetenschappen
De Sea Organization en haar Rol binnen de Scientology Kerk
door Frank K. Flinn Ph.D. adjunct-hoogleraar in religieuze studies
Korte Analyse van de Religieuze Aard van Scientology
door J. Gordon Melton, Baylor Universiteit, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
De Kerkelijke Diensten van de Scientology Kerk
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Is Scientology een Religie?
door Alan W. Black, Buitengewoon Hoogleraar in de Sociologie, Universiteit van New England, Armidale, New South Wales, Australië
Is Scientology een Religie?
door Dean M. Kelley, Nationale Raad van Kerken
Religieuze Tolerantie & Religieuze Diversiteit
door Bryan R. Wilson,
Emeritus Fellow in de sociologie, Universiteit van Oxford
Scientology: Een Religie in Zuid-Afrika
door David Chidester, Professor in Godsdienstwetenschappen, Universiteit van Kaapstad, Zuid-Afrika
Scientology: Een Ware Religie
door Urbano Alonso Galan, Doctor in de Filosofie en in de Theologie, Gregoriaanse Universiteit van Rome
Scientology: Een vorm van Spirituale Zelfidentificatie
door Michael Sivertsev, Academie van Wetenschappen in Moskou
Scientology: Een Belijdende Gemeenschap
door Lonnie D. Kliever, Southern Methodist Universiteit
Scientology en Moderne Definities van Religie in de Sociale Wetenschappen
door Alejandro Frigerio, hoogleraar Sociologie, Katholieke Universiteit van Argentinië, Buenos Aires
Scientology en de Islam: Een Verkenning naar Overeenkomsten
door Fumio Sawada, de achtste sleutelbewaarder van Yu-itsu Shinto, de oudste religie in Japan; Voorzitter, Ahlut-Bait Centrum
Scientology en Religie
door Christian Vonck, rector, Faculteit voor vergelijkende religieuze studies, Antwerpen, België
Scientology: Een Vergelijking van Religies uit het Oosten en het Westen
door Per-Arne Berglie, hoogleraar in de Geschiedenis van religie, Universiteit van Stockholm
Scientology: Haar Natuurfilosofie, Antropologie, Ethieksysteem en Methodologieën
door Régis Dericquebourg, hoogleraar in de Sociologie van Religie, Universiteit van Lille III, Frankrijk.
Scientology: Haar Historische Morfologische Structuur
door Dario Sabbatucci, hoogleraar in de Geschiedenis van Religies, Universiteit van Rome, Italië
Scientology: Haar Ware Aard
door Harri Heino, hoogleraar aan de Theologische Faculteit, Universiteit van Tampere, Finland
Scientology: De Kenmerken van Religie
door Frank K. Flinn, adjunct-hoogleraar in de theologische wetenschappen, Washington Universiteit